Projects:Verhuizing Winkelsteeg

Uit Hackerspace Nijmegen Wiki
Versie door Sjors Gielen (overleg | bijdragen) op 16 dec 2025 om 23:19
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Impressie Park Winkelsteeg.png

Begin 2026 verhuist de hackerspace naar een nieuwe locatie in Park Winkelsteeg. Dit waren ooit de kleedkamers voor de NEC-sportvelden ernaast, maar de gemeente heeft in de loop van 2025 een placemaking-tender uitgeschreven waar wij succesvol aan hebben meegedaan.

De nieuwe locatie: 51.81509, 5.81585
Winkelsteegseweg 209
6534AP Nijmegen

Wij hebben kleedkamers 0.17 en 0.13 in de volgende plattegrond: Bestand:Bijlage 1a Plattegrond kleedkamers huidig.pdf. Tussen deze twee kleedkamers is een opening gemaakt. De kleedkamers worden nog hernummerd, dus we wachten nog op ons definitieve adres.

De hoop is om in december 2025 de definitieve plannen te maken, in januari 2026 de grootste verbouwingen te doen en in februari de verhuizing te doen. Deze pagina trackt alle actiepunten en openstaande onderwerpen.

Contact, sleuteloverdracht en aannemer (dec 2025)

We hebben op dinsdag 16 december de sleutels in ontvangst genomen. Michiel en Sjors hebben contact met de gemeente (Stijn) en met de andere gebruikers (Signalgroep Park Winkelsteeg).

  • Todo Sjors: contact met Erik van de afdeling Vastgoed
  • Todo Sjors: de sloten voordeur klemmen (deuren niet goed uitgelijnd), doorgeven aan Erik
  • Todo Michiel: schatting kosten hoger maken doorgang tussen de kleedkamers, contact met Diane
  • Todo Martijn: aansprakelijkheidsverzekering uitzoeken en voorleggen aan de rest (is verplicht volgens het huishoudelijk reglement)

Beslissing ivm geen warmtepomp (dec 2025)

Ons aanvankelijke plan, ook als zodanig ingediend bij de gemeente, was om de ruimte te verwarmen en koelen met een warmtepomp. We hoorden echter in de loop van december, vlak voor sleuteloverdracht, dat de gemeente daar geen toestemming voor gaf. De gemeente is bezorgd over de draagconstructie van het dak, aanzicht van de gebouwen, en lekkages. Ze willen niet met ons in gesprek hierover.

Na overleg schatten we in dat dat geen blocker is voor onze plannen. Verwarmen wordt significant duurder: er is geen gasaansluiting dus het wordt elektrisch resistief verwarmen voor beide ruimtes. Verwachte kosten worden ongeveer €80/mnd (237 kWh plus vastrecht) gedurende het stookseizoen. Met slim schakelen tussen de twee verwarmingsunits is de 25A zekering (4.6 kW) ook werkbaar. Worst-case is koelen onmogelijk en dat betekent dat de space naar verwachting ongeveer vijf weken per jaar oncomfortabel warm is.

We verwachten dat dit de worst case is, en de worst-case is acceptabel. We verwachten dat we met een monoblock-unit via de bestaande ventilatie-unit, danwel via lucht-water of met een warmtebuffer, toch efficiënter kunnen verwarmen en koelen. We gaan hier in de loop van het jaar naar kijken, maar omdat de worst-case wel acceptabel is gaan we toch door met de nieuwe locatie.

Internet & wifi (dec 2025)

Sjors zorgt ervoor dat de huidige internetverbinding aan de Villanovastraat wordt overgedragen aan Harm. De huidige apparatuur laten we staan waardoor iedereen daar verder kan gebruiken.

Martijn en Bas regelen bekabeling en accesspoints voor Park Winkelsteeg. We gaan ook weer internet leveren aan de andere gebruikers, dus 2 of 3 accesspoints, infra en twee vlans.

Sjors zoekt uit welke gebruikers allemaal mee willen doen met internet op de nieuwe locatie.

Joep + Sjors zoeken uit wat een geschikt nieuw abonnement is. Er is alleen DSL in de buurt, dus daar gaan we momenteel voor. Lichte voorkeur voor niet KPN, want dan kan het niet in de war raken met onze bestaande KPN-verbinding voordat die succesvol is verhuisd naar Harm.

Indeling (dec 2025)

Martijn en Michiel ontwikkelen een nieuwe indeling en leggen die voor aan de rest. Denk aan keuken, lasersnijder, andere spullen die we nu hebben staan en willen houden. Misschien de twee ruimtes splitsen qua functie (meer chill, meer werk)?

Michiel voor meubileren

Jay voor styling

Hieronder valt ook: alle spullen die we niet meenemen, plan maken voor afvoeren.

Isolatie dak + dakbekleding (dec 2025)

We hebben meerdere pakken isolatie en houtplaten, en toestemming van de gemeente om het dak te isoleren. Daar kunnen we dus in principe nu al mee beginnen.

Willen we de houtplaten daarna verven of anderszins bekleden?

Begroting en planning (dec 2025)

Michiel & Sjors werken, n.a.v. het nieuwe plan, opnieuw uit wat voor kosten we moeten maken voor de hele verhuizing en maken een begroting. Op basis daarvan kunnen we besluiten hoeveel we investeren in verschillende werkzaamheden.

We plannen ook in welke volgorde en op welke momenten we de verschillende werkzaamheden uitvoeren.

Todo Sjors: zodra alle plannen klaar zijn, Cryptpads rondsturen waarop mensen zich kunnen inschrijven op tijdvakken om mee te helpen met de verbouwing en verhuizing.

Elektriciteit / stopcontacten / verlichting, tijdelijke verwarming (jan 2026)

Er zijn momenteel maar twee stopcontacten per unit: allebei in het dak.

Op basis van indeling + begroting kiezen we waar we stopcontacten willen plaatsen, hoe we die wegwerken, en waar we verplichting plaatsen.

We verwarmen voorlopig sowieso met elektrische radiatoren. We plaatsen deze in beide ruimtes op zigbee-schakelaars zodat we ze vroeg aan kunnen zetten (ruimte voorverwarmen), en ervoor kunnen zorgen dat we de 25A zekering niet trippen.

Muurbekleding (jan 2026)

De muur is op plekken erg ruw, omdat er douches uit de ruimtes gesloopt zijn (TODO: foto's).

Dat betekent dat we either moeten bikken, of moeten stucen, of beide.

We willen misschien muurisolatie op de buitenmuren overwegen?

Daarna willen we verven of behangen.

Vloer (jan 2026)

De ene unit is betegeld, de andere is cement. In beide gevallen is de vloer niet helemaal gelijk.

Wellicht willen we (dunne) vloerisolatie. Er zit een 40cm kruipruimte onder.

We kunnen in principe de vloerbekleding van de Villanovastraat meenemen, Sjors vermoedt dat er genoeg is voor één unit. Voor de tweede zouden we dan evt. Marktplaats in de gaten moeten houden.

Sleutels (feb 2026)

We hebben drie sleutels, die doen het op alle buitendeuren van beide units. De sleutels zijn certificaatloos dus we kunnen ze kopiëren.

Maar waarschijnlijk is het nog beter om al snel te switchen naar een geautomatiseerd slot, zodat we digitale sleutels kunnen gaan uitgeven.

Bas heeft die spullen nog van de vorige locatie, dus te installeren whenever.

Verhuizing (feb 2026)

We hopen bovenstaande verbouwingselementen in januari te doen, zodat we in februari kunnen verhuizen.

Alle spullen die we in de nieuwe space willen hebben, transporteren en een plek geven. Hou ook rekening met de styling volgens het indelingsplan.

Alle spullen die we niet in de nieuwe space willen hebben, afvoeren.